Wszyscy kierowcy wiedzą, co to olej silnikowy, jak kontroluje się jego poziom, w jakim miejscu można go nabyć i jak uzupełnić. Nie każdy poznał za to analogiczne fakty o oleju przekładniowym.

Jeśli mamy mało kontaktu z mechanikami samochodowymi, bywa nawet, że możemy nie pamiętać tego, że jest on niezbędny do jazdy. Bo skąd? Będący na wykończeniu olej przekładniowy nie zaowocuje groźnym dymieniem silnika, nie da się także sprawdzić jego poziomu. Po prostu po jakimś czasie coraz większych niedogodności skrzynia biegów ulegnie awarii. Każdy kierowca musi mieć przynajmniej trochę wiedzy na jego temat.

Źródło: http://www.flickr.com
Olej przekładniowy jest potrzebny do smarowania skrzyni biegów i mechanizmów różnicowych w aucie. Niezależnie od rodzaju przekładni, jest ona naprawdę złożonym mechanizmem, o który powinno się, bo jego zmiana jest kosztowna. Olej przekładniowy jest elementem jego ochrony. Zmniejsza tarcie nasmarowanych elementów, zapobiega rdzewieniu i zanieczyszczeniom, redukuje zużycie części, odprowadza ciepło. Są to faktycznie ważne funkcje i dlatego trzeba pamiętać o jego dolaniu i wymianie.

Jak dobrać olej? Kiedy powinniśmy to zrobić? Właściwie wystarczy przestrzegać zaleceń producenta auta i powinniśmy dłużej nie mieć kłopotów ze skrzynią biegów. Wskazówką do wymiany oleju może okazać się zacinanie przy zmianie biegów. Dobrze wybrany i wymieniany olej przekładniowy z pewnością przedłuży okres jej eksploatacji.
Nawet w sytuacji producent milczy na temat wymiany oleju (zatem powinien on wystarczyć na cały okres użytkowania), warto go wymieniać i pamiętać, że im bardziej skomplikowana jest skrzynia biegów, tym częściej trzeba to robić. Z tego wynika, że przy manualnej skrzyni biegów nie musimy się martwić o olej przekładniowy z taką częstotliwością, jak w przypadku automatycznej. To na pewno przedłuży trwałość skrzyni biegów.