Co oznaczają cyferki przy oznaczeniu oleju przekładniowego oraz jak kupić idealny?

Ewolucja skrzyni biegów jest bardzo znaczna i obejmuje niezwykle wiele rozwiązań. Jeszcze bardziej innowacyjne technologie sprawiają, że stawia to wyzwania koncernom olejowym. Obecnie na motoryzacyjnym rynku moglibyśmy spotkać typowe skrzynie ręczne, skrzynie sekwencyjne oraz skrzynie ze złożonymi dwusprzęgłowymi przekładniami.

oleje przekładniowe

Autor: jjandchris
Źródło: http://www.flickr.com
łąka

Autor: PhillipC
Źródło: http://www.flickr.com/
Wykorzystane w nich procesy działają pod olbrzymim obciążeniem.
selfie - urlop

Autor: Artur Nowacki
Źródło: http://www.flickr.com
Oleje przekładniowe w skrzyni przełożeń spełniają bardzo wiele istotnych funkcji. Przede wszystkim są odpowiedzialne za smarowanie, chłodzenie a również za tłumienie wstrząsów i hałasów, które spowodowane są działaniem skrzyni. Tego typu oleje poprawiają działanie przekładni głównej i ślizgowych łożysk oraz łożysk tocznych. W zależności od tego, w którym miejscu tego typu części się znajdują oraz jakiego rodzaju spełniają role, oleje przekładniowe pracują w inny sposób. Przekładnia, która posiada zęby proste wymaga stworzenia trwałej powłoki bez granicznego tarcia. Natomiast przekładnie hipoidalne potrzebują oleju, który chroni współpracujące ze sobą elementy przed granicznym tarciem. Olej przekładniowy może także chronić przed korozją i rozpuszcza brudy oraz może ochładzać układ.
Oleje przekładniowe możemy podzielić ze względu na lepkość oraz skład chemiczny. Ich dostosowanie do konkretnych sytuacji prawdopodobne jest dzięki dodatkom uszlachetniającym, które mają wpływ na zachowanie się oleju w danej temperaturze.

Czy kolekcjonujesz informacje w odniesieniu do przedstawianego tematu? Jeżeli tak, to zobacz więcej w tym opracowaniu (https://tomaszpurwin.pl/). Ono także okaże się dla Ciebie atrakcyjne!

Poprawiają one smarność i chronią przed rdzą a także zapobiegają starzeniu się oleju. Klasyfikacja jakościowa, która jest zazwyczaj stosowana to klasyfikacja API. Moglibyśmy tu wyróżnić 6 klas, które oznaczone są literami GL oraz cyframi od jeden do sześć. Oleje jakości 1-3 są stosowane w mechanizmach o mniejszych obciążeniach.

Moglibyśmy je spotkać dosyć rzadko, ponieważ w sprzedaży możemy znaleźć w większej części skrzynie przełożeń, które mają olbrzymie obciążenie. Do takich skrzyni stosuje się olej klasy 4 oraz 5. Klasa 6 jest zarezerwowana dla udoskonalonych olejów, które w rzeczywistości jeszcze nie istnieją.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*